Rzecznik Praw Obywatelski d/s sektora Finasowego

Dzień Dobry, uprzejmie witam na moim kolejnym odcinku również (a jakże) poświęconym Rzecznikowi Praw Obywatelskich d/s sektora finansowego.

Miałem pewny dylemat jak przetłumaczyć owy urząd gdyż nazwa angielska brzmi Financial Services Ombusman – zdecydowałem się na takie tłumaczenie: Rzecznik Praw Obywatelskich d/s sektora finansowego (choć nie jest ona pozbawiona wad). Jest to kolejny po Rzeczniku Praw Obywatelskim d/s Policji rzecznik sektorowy – który zajmuje się konkretnym wycinkiem spraw obywatelskich.

Rzecznik Praw Obywatelskich d/s sektora finansowego został ustanowiony wraz z regulacjami prawnymi dotyczącymi rynków finansowych które miały miejsce w późnych latach 90 ubiegłego wieku. Status Rzecznika jest ujęty w ustawie The Central Bank and Financial Services Authority of Ireland Act 2004 Section 16 klik (aby przeczytać ustawę).

Czym się zajmuje Rzecznik? Zajmuje się skargami na wszelkiego rodzaju firmy, instytucje które działają na rynku finansowym i świadczą usługi finansowe (w bardzo szerokim znaczeniu tego pojęcia).

Jakie skargi możemy składać?

niewłaściwe wykonanie zapisów umowy w szczególności niesatysfakcjonujące doradztwo (wprowadzenie w błąd)

Rzecznik nie może zajmować się sprawami które zostały już skierowane na drogę sądową, zdarzenie które dotyczy dana sprawa nastąpiło 6 lat temu oraz jeśli dana sprawa nie zawiera się w jurysdykcji (możliwości zajęcia się tą konkretna sprawa) Rzecznika Praw obywatelski d/s sektora finansowego. Jednocześnie z urzędu Rzecznik nie musi zajmować się sprawami które są trywialne zostały złożone dla żartu oraz w złej wierze (sam rzecznik dokonuje oceny czy dana sprawa jest trywialna czy złożona w złej wierze).

Do Rzecznika możemy napisać za pomocą:

– listu ze skarga na podany adres 3rd Floor, Lincol House, Lincol Place Dublin 2
– on line (klik)
– fax 01 6620 890

Złożenie skargi jest bezpłatne, jest kilka możliwości jak skarga będzie rozpatrywana (odsyłam do źródeł na stronie) jednocześnie warto podkreślić że jeśli jesteś niezadowolony z decyzji Rzecznika możesz odwołać się do Sądu Najwyższego na podstawie tego art. Section 57CL(1) of the Central Bank and Financial Services Authority of Ireland Act 2004.

Wydaje się uzasadnione przypuszczenie że większość spraw będzie związana z wprowadzaniem w błąd klienta czy to osobę fizyczna czy przedsiębiorce. Jednocześnie należy pamiętać że przed skierowaniem oficjalnego pisma do Rzecznika należy przeprowadzić wyczerpujące postępowanie przed instytucją finansową której dotyczy dana skarga czyli w swoim banku, brokerze, spółdzielni itp.

Pozdrawiam serdecznie